HealthNest by MSD - Bringing health literacy to life

HealthNest, een initiatief ter verbetering van de gezondheidsgeletterdheid in België

35% van de Belgen vindt het moeilijk om informatie met betrekking op hun gezondheid te verkrijgen, te begrijpen en toe te passen.
10% vindt dat ze niet over de vaardigheden beschikken om gezondheidsgerelateerde informatie goed te begrijpen.1

Achter deze verontrustende cijfers schuilt een dubbele realiteit. Het gezondheidszorgsysteem dat is ontwikkeld om onze genezing te ondersteunen, wordt steeds complexer. De (sociale) mediaboodschappen die beweren onze ziekten te voorkomen, zijn alsmaar minder geverifieerd. Meer dan ooit kan de kritische evaluatie van gezondheidsinformatie het verschil maken tussen leven of dood.

Sinds 2013 zet HealthNest zich in om deze trend te keren. HealthNest is een jaarlijks initiatief dat Belgische projecten op het gebied van gezondheidsgeletterdheid zoekt, begeleidt, promoot, hen sensibiliseert en hen helpt om een significante impact te hebben in het Belgische gezondheidslandschap. De bedoeling is om bestaande en potentiële patiënten beter in staat te stellen om gezondheidsinformatie op te zoeken, te begrijpen, te evalueren en toe te passen.

1 uclouvain.be/fr/decouvrir/actualites/1-belge-sur-3-comprend-mal-les-informations-concernant-sa-sante

Samenwerken aan gezondheidsgeletterdheid

HealthNest is een coalitie van bezorgde professionals en organisaties die zich inzetten om de gezondheidsgeletterdheid in België te verbeteren. Wij helpen de belangrijkste actoren en belanghebbenden om hun ervaringen met gezondheidsvaardigheden te bundelen en te bepalen welke benaderingen het meeste potentieel hebben om de situatie in de praktijk te verbeteren.

Voor de editie van 2021-2022 is HealthNest blij te kunnen rekenen op de blijvende en gewaardeerde steun van UCL professor Stephan Van den Broucke. In zijn functie zit hij de HealthNest raad voor waarin belangrijke nationale spelers uit sector- en patiëntenorganisaties, verzekeringsfondsen, de academische wereld en de media zetelen.

Analyse van het gezondheidslandschap om de selectie van projecten te sturen

In 2021 heeft HealthNest naast zijn bestuur een speciale taskforce opgericht. De taak van deze werkgroep is om eerst duidelijkheid te verschaffen over de complexe kwestie van gezondheidsgeletterdheid, die zich bevindt op het kruispunt van gezondheid en communicatie.

Door middel van systeemdenken wil HealthNest ervoor zorgen dat de projecten die het ondersteunt succesvol worden afgerond met een meetbare impact op gezondheidsgeletterdheid. Het streeft hiermee ook de sensibilisering rond dit thema te versnellen./p>

De volgende projectoproep gaat in februari 2022 van start en zal betrekking hebben op tal van aspecten inzake gezondheidsgeletterdheid, gaande van wetsvoorstellen tot onderwijsstrategieën, digitale toepassingen, enzovoort.

HealthNest is een initiatief van MSD:

Inventing for Life is reeds meer dan een eeuw het credo van MSD. Als toonaangevend wereldwijd biofarmaceutisch bedrijf ontwikkelt MSD innovatieve geneesmiddelen en vaccins voor de meest uitdagende ziekten ter wereld. MSD is de handelsnaam van Merck & Co., Inc., met hoofdkantoor in Kenilworth, NJ, USA. Onze geneesmiddelen op voorschrift, vaccins, biologische therapieën en diergeneesmiddelen, beschikbaar in meer dan 140 landen, bieden innovatieve gezondheidsoplossingen. We zetten ook in om de toegang tot gezondheidszorg te vergroten door middel van ons breed innovatiebeleid, onze programma\’s en samenwerkingsverbanden. Meer dan ooit heeft MSD vandaag een voortrekkersrol in de preventie en behandeling van ziekten die mensen en gemeenschappen over de hele wereld bedreigen. Kanker, cardio-metabole aandoeningen, de ziekte van Alzheimer, infectieziekten zoals COVID-19, HIV en Ebola, alsook de aanpak van belangrijke dierenziekten behoren tot onze topprioriteiten.