HealthNest by MSD - Bringing health literacy to life

Dokter Google, uw concurrent?

Probleemstelling

Kennis is nog geen wijsheid. Gezondheidswijsheid bouw je niet op door een container vol feiten over iemand uit te kieperen. Mensen hebben een gids nodig die de puzzel helpt te leggen. Automatisch kijken we daarvoor naar onze artsen. Maar zij weten vaak niet hoe ze daaraan moeten beginnen.

Oplossing

Bij goede communicatie zitten boodschapper en ontvanger op één lijn. Via gespeelde situaties tonen we artsen hoe belangrijk het is om de “health literacy” van hun patiënten juist in te schatten en hun boodschap erop af te stemmen. Zo krijgen patiënten naast een behandeling- ook informatie-op-maat.

Doelgroep

Als overheid kan je burgers alle mogelijke informatie over gezondheid en gezondheidszorg aanbieden. Maar kennis wordt pas wijsheid als iemand ze helpt activeren. Artsen zijn de gedroomde “leerkrachten” om dat te doen en mensen zo gezondheidswijsheid bij te brengen.

Toepassingsniveau

Populatie en community

Schaalbaarheid

Iedere patiënt heeft zijn of haar persoonlijke bagage en vraagt een eigen aanpak. Met enkele universele skills kunnen artsen de meeste patiënten informatie aanbieden op maat van hun gezondheidswijsheid. Hoe? Dat tonen we tijdens een voorstelling voor een publiek van een handvol tot honderd artsen.

Innovativiteit

Artsen werken elke dag met hun hoofd. Maar wat theater spreekt het hart aan.. Via theater brengen we “health literacy” tot leven en laten we artsen het belang ervan daadwerkelijk voelen, zodat ze het nooit nog vergeten.

Motivatie

Om wie draait zorg? Als we het menen met “patient empowerment” – en dat doen wij! – dan moeten we burgers niet enkel kennis aanreiken maar hen ook helpen om gezondheidswijsheid op te bouwen. Want “empowerde” patiënten zijn patiënten die bewuste gezondheidskeuzes kunnen maken.

Media